annemarie@burhoei.dk
+45 29838294

Google – Hvorfor har du ikke fundet min hjemmeside?

Hey google - hvor har I ikke fundet min nye hjemmeside?

Google – Hvorfor har du ikke fundet min hjemmeside?

Hey Google – Hvorfor er min hjemmeside ikke øverst blandt søgeresultaterne?

Stiller du nogensinde spørgsmålet; ”Hvorfor bliver min hjemmeside ikke vist som nr. 1 på Google?” Udover at give dig svaret på, hvordan din personlige eller virksomheds hjemmeside kommer i toppen blandt søgeresultaterne på Google, hjælper denne artikel dig også med hvad du gør forkert og hvorfor ingen besøger din hjemmeside. Læs og få flere besøg fremover.

Derfor er dit brand ubetydeligt på google!

For dig er dit brand, dit firmanavn og logo måske vigtigt, men det er det ikke for alle andre mennesker. Jo, hvis dit hedder Google, Microsoft eller Ebay, men hvis du er et lille ukendt firma i Vejle, så betyder det ikke noget. ENDNU! Folk tror ofte, at hvis de bare ligger nr. 1 på brandnavnet, så besøger folk dem automatisk. Det gør de bare ikke! Folk søger ikke på et brandnavn. Hvis du går ind på burhoei’s facebook side, kan du en video hvor jeg forklarer emnet lidt dybere.

Hvis du tænker;

  • Mit firma- eller hjemmesidenavn skal bare være første resultat i Google!

Så glem det! Det er der ingen kliks, penge eller besøgende i.

Hvis du i stedet tænker;

  • Hvordan kan jeg hjælpe de besøgende på min hjemmeside?

Så er du på rette vej! Google elsker når du hjælper gæsterne på din hjemmeside. Læs mere, hvis du vil vide hvordan.

Derfor skal du fokusere på indholdet

Folk søger sjældent efter et brand eller navnet på et firma. De søger efter en løsning på et problem. Det kunne være noget lignende; ”hvordan bager man en drømmekage”. Hvis du har en bagerbutik, skal du i stedet fokusere indholdet fra dit firmas navn over på hvordan man hjælper folk med det spørgsmål. Det kunne også være en video, hvor du viser hvordan man bager kagen. Jeg søger kun efter en butik, I de tilfælde hvor jeg er usikker på hvor de bor, altså deres adresse eller bare gerne vil vide hvordan deres virksomhed ser ud. Det er ofte i forbindelse med Google Maps.

Et flot design giver dig ikke flere besøgende

Et flot hjemmeside design giver dig ikke automatisk flere besøgende. Hvorfor?

Et flot hjemmeside design giver dig ikke automatisk flere besøgende. Hvorfor?

Det er klart, at en hjemmeside skal fungere og have det udseende som et firma gerne vil signalere, men hvad hjælper en flot (og dyr) hjemmeside, hvis det er en tom ’butik’ man træder ind i?Ingenting! Hvis de besøgende ikke kan finde svar eller en løsning på deres problem, på din hjemmeside, så er de ikke langsomme til at hoppe over til konkurrenten. Det ønsker du vel ikke? Mit mantra er, at indholdet altid kommer før designet. Man kan argumentere for, at folk også kan blive skræmt af et kedeligt design. Begge ting er vigtige, men jeg står fast på at indholdet er det du skal fokusere mest på.

Hvornår har man nok indhold i forhold til Google?

Det korte svar er; Aldrig! Du ved aldrig helt præcist hvad en bruger tænker, men det findes der værktøjer til at hjælpe dig med. Der findes mange værktøjer og ofte koster de penge at benytte, men måske er de det værd. Der findes f.eks. mange afarter af kaffemaskiner og hvordan ved du om folk søger på kaffemaskine, cafelatte eller cappuccino maskine? Hvad er mest populært af de ting? Hvilket ord søger folk mest på? De ting ved man ikke bare lige sådan.

Disse værktøjer hjælper med at finde ud af hvad folk søger efter

Du kan bruge Google’ værktøj, Keyword Planner til at finde ud af relevante emner til indhold, men det er lidt begrænset hvad du kan se uden at have købt annoncer på deres søgemaskine. Formålet er, at pege dig hen til de emner der er populære. Andre alternativer hedder Keywordtool, Moz seooptimering og det semi danske, StoryBase. Fælles for dem alle er, at de koster penge at bruge i en eller anden grad.  Hvis du ikke vil betale dig fra det, må du gøre arbejdet manuelt.

Du skal huske at fortælle Google om din hjemmeside!

En af de få – men relative vigtige ting folk ofte glemmer er, at fortælle Google at din hjemmeside eksistere. Før eller siden vil Google nok opdage din hjemmeside, men vi kan hjælpe den ved at indsende noget der hedder et sitemap. Du kan sammenligne det med et kraks kort eller en indholdsfortegnelse i en bog. Et sitemap fortæller søgemaskinerne hvad der er på din hjemmeside. Altså, hvad man kan finde på hylderne. Det kan være, at du har en kontaktformular, en gæstebog eller noget helt andet. Det er så helt op til søgemaskinerne, om de vil og gider vise det til brugerne. Det kan man IKKE gøre noget ved.  Det er helt gratis, at indsende et Sitemap og at du opretter din hjemmeside på Search Console.

Google kender IKKE din virksomhed!

Du har måske lagt mærke til, at Google nogle gange viser mere info om et firma i en boks ved siden af søgeresultatet. Det kan være åbningstider, adresse, telefon nummer og folks vurderinger af firmaet. Hvordan får man det, tænker du måske? Jo, det kræver bare at du opretter din virksomhed i Google Business. Det faktisk gratis – dit firma vil tilmed blive vist på Google Maps, hvis du indtaster en fysisk adresse. Hvis du IKKE har et kontor, er Google Maps måske ikke så relevant for dig.

Husk at fortælle google om din virksomheds eksistens

Hvad gavner dette? Jo, på den måde ved Google, at du har et firma eller virksomhed.

  • Det gør det nemmere for folk at finde din virksomhed
  • Folk behøver ikke Google unødigt efter informationer
  • Hvis du vælger at oplyse det, kan folk også se hvornår din virksomhed har åben/lukket
  • Folk har travlt og gider ikke lede 117 steder efter den info de skal bruge.

Ergo – få nu din virksomhed indtastet i Google Business. Det er gratis for dig. Det eneste bøvl er, at du skal vente på et fysisk brev fra Google med en verificerings-kode. Det er for at sikre, at du ikke udgiver dig for at være en anden og for at sikre at du gerne vil have det indtastet. Det kan gå et par uger inden du modtager det brev. Det er som sagt gratis – så der er ingen grund til ikke at gøre det.

Google prøver bare at gøre dig glad!

Når du søger svar på et spørgsmål, klikker på et bestemt link og gør det gentagende gange, ja så opfatter søgemaskinerne det som hjemmesider du er “glad” for og stoler på. Søgemaskinen tænker noget lignende; “Aha – det vil du gerne se. Jeg puffer det lige op som første resultat næste gang“. Det giver derfor et “forkert” billede af, hvor din hjemmeside ligger blandt alle andre hjemmesider på søgemaskinen. Hvis du vil tjekke hvor din hjemmeside er (om den er på side 1, 2 eller 3), så vil jeg anbefale at bruge en browser med “Privacy mode” – altså, privat vindue. Her spores din færden, gøren og laden ikke – eller det burde den ikke.  Jeg kan ikke garantere, at browser-producenterne ikke spore dig, selvom du har sagt nej.

Google belønner godt indhold!

Hvis brugerne finder din løsning (indhold) brugbar og løser deres problem, så vil google på sigt også forbarme sig over dig og belønne din hjemmeside med en højere placering. Der er selvfølgelig andre parametre som også spiller ind på det. Det kan være hjemmesidens hastighed, om den er mobilvenlig og om du benytter AMP løsningen. Sidst men ikke mindst – HTTPS! Jeg kan ikke love, at din hjemmeside kommer i toppen, men hvis du øver dig i at lave ordenligt indhold, så er chancen noget større.

Du skal gøre google og dine kunder glade ved at hjælpe dem!

Dobbelt op – er ikke dobbelt så godt!

Pas på – pas særligt på, når du laver indhold til nettet. Google straffer dig, hvis du har det samme indhold flere steder.  Du tænker måske ikke over det,  Google kigger faktisk på, om du har kopieret indholdet fra en anden side eller kopieret indholdet fra en anden hjemmeside. Det er ikke strafbart i lovens forstand, men søgemaskinerne kigger ikke med venlige øjne på det. Så hvis du har en gammel hjemmeside og gerne vil have indholdet over på den nye, så sørg for at slette den gamle hjemmeside – SLET DET HELT! Der findes en mellemvej, der hedder Canonical URL, som gør at du kan have samme indhold på flere hjemmesider, men det er et andet emne. Kort sagt; Man kopiere indholdet, men referer hele tiden til det “originale” indhold. Det er et emne, som vi tager op ved senere lejlighed. Mit råd er; hold snitterne væk fra allerede eksisterende indhold, medmindre du vil have problemer.

Eksempel;

Hvis du har en gammel webbyen hjemmeside med en lækker opskrift på drømmekage, så skal du IKKE kopiere opskriften over på din nye hjemmeside. I hvert fald ikke 1 til 1.  Det giver kun problemer.

Råd; Spild ikke din tid med at optimere din virksomheds navn – hjælp brugerne i stedet!

Når du hjælper de besøgende, vender de også tilbage til din hjemmeside!

Mit råd er; Drop at få dit brandnavn op i toppen af Google. Det er ikke dét folk søger efter. De vil have en løsning på det problem de har. Fokuser på en løsning. Kan du hjælpe dem, eller kan du ikke? PS. Det er IKKE relevant at skrive om Møbler, hvis din hjemmeside drejer sig om malerier. Det kigger Google nemlig også på og værdsætter ikke at man skriver om alt mulig irrelevant. Skriv kun om det, der er relevant for dine besøgende. Der findes mange underemner indenfor maleri. F.eks. ”Hvilken malerpensel er god?” – ”Hvor køber man maling af høj kvalitet”. Hvis du er i tvivl om hvad folk søger svar på, så brug nogle af de værktøjer, som jeg nævnte tidligere i artiklen omkring keywords.

Der er som nævnt tidligere, også andre parametre der spiller ind i din hjemmesides placering på google, men det er for omfattende til eet indlæg. Vi har f.eks. tidligere gennemgået hastighedsoptimering og hvorfor du skal bruge amp.

Der er ingen garanti for en top placering på Google, Bing eller Yahoo!

Som tidligere nævnt – der er ingen garanti for, at Google synes din hjemmeside fortjener en første, anden eller tredje plads blandt de udvalgte søgeresultater. Der er over 100 parametre, der spiller ind på den afgørelse. Godt (relevant)  indhold er bare eét af dem. Derudover kan man kigge på indlæsningshastighed, billeder, hvem der linker til dig og hvem du linker til og ikke mindst om du har den lille grønne hængelås på din hjemmeside. I gamle dage kunne man påvirke Google ved bare at gentage det samme indhold på en masse under-sider, men den tid er fortid. Prøver du på det, vil du også blive straffet for det. Glem alt om at snyde, for det virker ikke! Google og de andre søgemaskiner er ikke dumme.

Ingen kommentarer

Tilføj din kommentar