annemarie@burhoei.dk
+45 29838294

Derfor er designet ikke første skridt mod en god hjemmeside

Når man skal lave en hjemmeside, kommer teksten først

Derfor er designet ikke første skridt mod en god hjemmeside

Det er en stor dag – for DU har taget en afgørende beslutning.

Din virksomhed skal have en hjemmeside og det skal være idag.

Du har allerede en webdesigner i tankerne, som laver fantastiske flotte hjemmesider.

Personen vil med sikkerhed kunne lave et fantastisk flot design til dig.

For det er nemlig dét, det handler om. Ik’? Et lækkert design og så kommer kunderne af sig selv. Ikke!

Mens du taster nummeret til din favorit webdesigner, banker dit hjerte en ekstra gang.

Under samtalen får du nævnt alle dine grafiske tanker, men du har glemt noget.  Hvad med indholdet?

“Shit”, tænker du. Det havde du overhoved ikke overvejet. Hvad skal der være på din hjemmeside? Er det en hjemmeside med opskrifter, din samling af frimærker eller handler den om din hund?

 

Indholdet kommer før designet

Det virker så nemt at ringe til en webdesigner for at arrangere et møde, hvor du fortæller om dine ønsker til hvordan det fede design skal se ud. Så klare designeren bare det, og når hjemmesiden så er færdig, så kan du begynde at skrive teksterne ind.

Jeg kender 2 muligheder, som sådan en aftale kan ende med:

1. Webdesigneren kommer til at bande dig langt væk.

2. Det kan blive rigtig, rigtig dyrt for dig.

 

Forstil dig, at du sidder til et møde med din webdesigner. Personen er sød ved dig, og vil gerne lave din hjemmeside, selvom du ikke er helt klar over hvad der præcis skal stå på hjemmesiden, men du har alligevel en idé om hvordan hjemmesiden skal bygges op – i store træk.

Du fortæller webdesigneren hvordan du forestiller dig at hjemmesiden skal se ud, og så laver i sammen et fælles et groft udkast til hvordan designet ser ud på et stykke papir.

I går begge fra mødet med en god mavefornemmelse. Webdesigneren går i gang med at designe et grafisk billede af din hjemmeside ud fra hvad I blev enige om på mødet. Og du begynder stille og roligt at begynde at overveje hvad der helt præcist skal stå på hjemmesiden.

Efter en uges tid modtager du en mail.

Det er din webdesigner, der har sendt første udkast af hvordan din hjemmeside er kommet til at se ud.

Du synes at det ser underligt ud. Det er ikke de rigtige billeder, for dem har du ikke fået lavet endnu, og for at illustrere hvordan teksten vil komme til at stå, er der bare blevet sat noget vrøvlesprog ind.

Du begynder at tænke i nye baner og prøver at kontakte din webdesigner for at høre om der kan laves nogle ændringer, hvilket personen selvfølgelig gerne gør.

Webdesigneren laver så ændringerne, men i mellemtiden har du fået taget billederne til hjemmesiden og spørger om personen ikke lige kan sætte dem ind, men teksten er stadig ikke klar…

Det er i orden at få lavet nogle ændringer i designet, inden der gås i gang med programmeringensfasen, men det kan blive til rigtig mange timers famlen frem og tilbage, hvis du bare har taget en beslutning om at du gerne vil have en hjemmeside, men ikke har overvejet hvad der egentlig skal være på den, og hvad hele formålet skal være med den.

Det er rigtig vigtigt, at være enige om de overordnede detaljer fra starten, så webdesigneren har et ordenligt udgangspunkt. Det betyder ikke, at man bare stopper for alle ændringer der, men hvis du ændre din mening konstant, vil din webdesigner hurtigt blive træt af dig. På den anden side, hvis du ikke interessere dig for udviklingen, hvorfor skulle din webdesigner så bekymre sig om det?

Hvis I har en aftale om timebetaling, kan det hurtigt blive en dyr affære for dig og din pengepung. Så det handler om at bruge tiden fornuft.

Ingen kommentarer

Tilføj din kommentar