annemarie@burhoei.dk
+45 29838294

Et år som iværksætter – del 3

Et år som iværksætter – del 3

For 3 uger siden startede jeg en miniserie af blogindlæg, som fortæller om mine erfaringer i forhold til at have været iværksætter i et år. I dag er det tredje og sidste afsnit, og det kommer her til at handle om det største emne omkring at kaste sig ud i livet med eget firma: Kunder.

I det første afsnit af denne serie fortalte jeg, at kunderne ikke bare kommer løbende i det sekund din virksomhed slår dørene op. Det kræver rigtig meget arbejde, og der gik 2 måneder før jeg fik min første kunde. Det var en meget lille kunde, men det gav mig blod på tanden til at fortsætte med at kæmpe for livet som chef i eget firma. Siden da begyndte kunderne langsomt, men sikkert at komme.

I afsnittet her vil jeg fortælle lidt om hvor og hvordan jeg har fået kunder, og dele nogle oplevelser, som du skal være opmærksom på.

 

Netværksarrangementer

Jeg elsker fysiske netværk, hvor man kan få lov til at møde nye mennesker.

Jeg synes det er fascinerende at møde andre iværksættere, blive inspireret af hvor langt de er kommet mod deres mål, eller at kunne hjælpe med en god idé eller et godt råd.

I starten troede jeg, at netværk kun handlede om at dele visitkort ud og få kunder, men jeg blev positivt overrasket. Ved hovedparten af de netværksmøder jeg har deltaget i, har det handlet om sparring og at hjælpe hinanden til at nå vores mål som iværksættere. Jeg har derfor ikke længere salg for øje på når jeg deltager i netværksarrangementer. I stedet har jeg taget hjælpe-kasketten på – men den kan også godt give kunder.

Mange netværksgrupper koster kassen at være medlem af, men jeg kan anbefale 3, som er gratis, og som jeg selv har fået rigtig meget ud af at deltage i.

 

Iværksætter København

Dette netværk består både af en facebook gruppe og fysiske møder. Hovedvægten ligger på de fysiske møder, som holdes skiftende i Valby og på Nørreport. Her skiftes man til at fortælle sin elevatortale og beskrive den udfordring man sidder med i sin virksomhed lige nu, hvor andre iværksættere så kommer med input og erfaringsdelinger i forhold til sin udfordring.

Gruppen holder også forskellige arrangementer og workshops.

Hvis du er interesseret i dette netværk, så søg om optagelse i facebook gruppen Iværksætter Netværk. Du vil derefter få en Messenger besked fra arrangøreren, Susan.

 

Let’s Network

Dette netværk holdes den sidste fredag i hver måned på en café i København.

Her handler det om at netværke og du behøver ikke være iværksætter for at deltage. Der er en hurtig introduktion fra arrangørerne, men ellers er der ingen form for præsentation eller elevartortale. Her handler det om at gå hen til den første du ser og begynde at netværke.

Dette netværk foregår primært på engelsk.

Hvis du er interesseret i dette netværk, så kan du læse mere på hjemmesiden letsnetwork.dk

 

Hjorth og andre sjove dyr

Det er et sjovt navn – jeg ved det 😉

Dette er et netværk, som jeg selv har været med til at arrangere i samarbejde med iværksætterkonsulenten Anders Hjorth og karrierementoren Marianne Ahle.

Dette netværk foregår hver mandag formiddag på Amager (ikke et krav at dukke op hver gang), og handler om at fortælle hvad vi har lavet siden vores sidste møde, samt fortælle om hvad vi er i gang med at sætte i værk. Gruppens formål er at hjælpe og støtte hinanden mod de mål vi hver især har, så vi når vores mål.

Gruppen er ikke kun for iværksættere, men også for jobsøgende eller dem, som ønsker et karriereskift.

Hvis du er interesseret i at komme med til et møde, så send mig en mail på annemarie@burhoei.dk

 

Hjemmesiden og online markedsføring

Jeg har selvfølgelig fået kundehenvendelser gennem min hjemmeside 😉

Men en hjemmeside kan ikke stå alene, og kunderne har ikke bare fundet min hjemmeside ved et tilfælde. Derfor skyldes mine henvendelser også at jeg har været aktiv online på sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter.

Hovedparten af trafikken til min hjemmeside kommer fra Facebook.

 

Facebook grupper

I starten, da jeg lige havde kastet mig ud i eventyret som iværksætter, brugte jeg meget tid på facebook grupper, hvor der tit var nogle der søgte efter en webudvikler. Jeg skiftede lidt mellem at skrive en privat besked til dem som havde skrevet opslaget, og tilbyde min hjælp direkte i kommentarfeltet. Jeg lærte hurtigt, at skrive i kommentarfeltet var det bedste for mig.

Jeg fik ikke mange henvendelser fra den, som havde lavet opslaget, men jeg fik alligevel skabt synlighed og interesse for mig selv. Og fordi jeg i min kommentar havde lavet et link til min hjemmeside, så var det let for interesserede at gå ind og kigge på den. Dem som gerne ville høre mere, i forhold til, om jeg kunne hjælpe dem med det problem de stod med, henvendte sig derefter til mig gennem min kontaktformular.

 

Facebook side

Min virksomhed har en facebookside, hvor der deles blogindlæg, gode råd og fortællinger om hvad der sker bag kameraet.
Selvom at facebooksiden endnu ikke har alverdens af følgere, så har jeg oplevet, at nogle er begyndt at følge den for at lære min virksomhed og jeg at kende. Senere har de så henvendt sig til mig for at blive til kunder.

 

Søgemaskineoptimering

Udover at jeg bruger meget tid på de sociale medier, så arbejder jeg også med min hjemmeside.

Jeg kan lide at skrive, og bruger tid på at lave nye blogindlæg, som kan hjælpe min målgruppe. Udover at skrive mine blogindlæg, så bruger jeg også tid på at arbejde med at søgemaskineoptimere dem. Så når der søges på nogle bestemte problemer i forhold til hjemmesider på Google, så dukker mine blogindlæg op.

 

Anbefalinger fra tidligere kunder

Som jeg stille og roligt har lavet arbejde for mine kunder, så har de anbefalet mig til andre.

Nogle anbefaler mig på facebook, når de ser at der står en iværksætter og har brug for hjælp til deres hjemmeside. Andre har anbefalet mig direkte til deres eget netværk, og har givet mine visitkort videre, hvorefter nye kunder har ringet for at få et uforpligtende møde mig.

 

Tag et uforpligtende møde med mulige kunder

Noget som jeg altid har synes var effektivt for at komme i kontakt med nye mulige kunder er, at sætte et uforpligtende kaffemøde op. Jeg mødes med den mulige kunde på en café i nærheden af dem, hvor jeg betaler for kaffen. Her taler vi så om den problemstilling, som den mulige kunde sidder med, og om det er noget jeg kan hjælpe med. Jeg sætter gerne en hel time af til disse møder, og det primære formål her er, at den mulige kunde og jeg skal finde ud af, om der er en god kemi mellem os.

Når jeg går fra et møde med en mulig kunde, så går jeg efter, at både kunden og jeg har en god fornemmelse af et muligt samarbejde. Hvis der ikke er nogen god kemi mellem os under mødet, så har jeg erfaringen af, at samarbejdet heller ikke bliver godt. Og som iværksætter er det vigtigt, at vi kan lide vores samarbejdspartnere.

Hvis jeg kan mærke, at kemien er der, og at det vil blive et rigtig godt samarbejde, så aftaler vi gerne, at jeg sender et tilbud på mail, i forhold til løsning på problemet.

 

Tilbud og kontrakter

Hvis kunden og jeg er blevet enige om et tilbud, så laver jeg et og sender senest dagen efter.

Jeg bruger tilbud og kontrakter som en sikkerhed for både kunden og jeg. På den måde kan vi begge kigge tilbage på den hvis der bliver uenighed om opgaver der skal løses, deadlines, eller prisen herpå.

Når kunden har accepteret mit tilbud, går jeg i gang med at løse problemet.

 

 

Det var så lidt om mine erfaringer i forhold til hvor og hvordan jeg har fået kunder. Afsnittet her er det sidste i min mini-serie “Et år som iværksætter”, og jeg håber at du har fået noget ud af den.

Hvis du har andre erfaringer i forhold til kunder og hvordan man får dem, så del gerne i kommentarfeltet.

 

Ingen kommentarer

Tilføj din kommentar