annemarie@burhoei.dk
+45 29838294

Et år som iværksætter – del 2

Et år som iværksætter – del 2

I lørdags, den 1. Juli 2017, var det præcis et år siden min virksomhed åbnede dørene for første gang. Derfor har jeg valgt at lave en lille serie af blogindlæg omkring det at starte op som iværksætter, og hvilke erfaringer og udfordringer jeg har gjort mig i det første år som chef i eget firma.

I dette afsnit kommer det til at handle om strukturen i ens liv og virksomhed, som har været den sværeste for mig at arbejde med. Jeg har stadig ikke fundet formlen på hvordan vi får 48 timer ekstra presset ind i en fuld booket uge, men jeg har gjort mig nogle erfaringer for hvor og hvornår jeg er mest effektiv, og det er det, som jeg gerne vil dele med dig.

 

Lav en realistisk tidsplan

Her skal en stor, fed streg under ordet realistisk.
Da jeg begyndte at have småtravlt i min virksomhed, tænkte jeg, at jeg da ikke havde brug for mere end 6 timers søvn. De rasterende 18 timer kunne jeg så fordele mellem arbejde og privatliv. Men det endte med et meget morgen gnaven Annemarie, som havde lyst til at smide sig vækkeur ud af vinduet – ikke smart når ens vækkeur også er ens mobil 😉

For mig er det realistisk hvis jeg kan få 7-8 timers uforstyrret søvn, og så er jeg klar til alle de udfordringer som dagen byder på.

Hvis du kan lide at være struktureret ligesom jeg, så er det en rigtig god idé at dele din dag op, så du både får din søvn uden bekymringer, får lavet dagens to-do liste, og også har tid til at være privatmenneske. For alt din tid skal ikke handle om din virksomhed, selvom den er en stor del af dit liv.

Jeg er morgenmenneske og derfor er jeg mest effektiv om formiddagen. Jeg står derfor tidligt op og går igang med dagens opgaver. Når dagen så rammer sen eftermiddag/tidlig aften, så er min energi dalende, og jeg er derfor slet ikke effektiv nok til at arbejde ordentligt. Jeg vælger derfor her at tage det mere stille og roligt med f.eks. at læse nyhedsbreve og blogindlæg en lille times tid, før jeg lægger arbejdet på hylden for dagen.

For mig virker denne opdeling af dagene, og jeg har derfor mulighed for at planlægge mine dage, så jeg ved at jeg får lavet mest muligt. Samtidig planlægger jeg gerne en hel måned af gangen, så der både er tid til kundeopgaver og at arbejde med min egen virksomhed. Her lægges der også “buffer-dage” ind, hvor jeg ikke har planlagt noget, så jeg har mulighed for at rykke rundt på nogle dage, hvis jeg pludselig skal til et kundemøde eller får en hasteopgave ind af døren.

 

Tag den opgave først, som motiverer dig mindst

Vi har en gang i mellem opgaver, som er lidt irriterende på en eller anden måde. Enten fordi at vi ved, at de måske tager lang tid, eller fordi at der er andre opgaver, som bare er sjovere.

Jeg havde været selvstændig et par måneder, da jeg mødte Marianne Ahle fra AhleConsult. Hun rådgav mig til at tage den opgave, som jeg fandt mest irriterende,  som den første opgave på dagen. På den måde vil den være væk, og jeg kunne begynde at fokusere på de andre opgaver, som var sjovere.

Det var ikke lige det råd, som jeg havde den største lyst til at følge, men jeg gav det en chance. Og det hjalp mig faktisk til at få mere energi til at komme videre med andre ting, når jeg vidste, at den irriterende opgave ikke lå i baghovedet og spøgte længere, og det gav mig både mindre stress og bedre samvittighed.

Selvom jeg stadig gerne vil springe direkte til de sjove opgaver, så holder jeg fast i, at jeg skal “Sluge frøen” og tage den irriterende opgave først. Hvis jeg har flere irriterende opgaver, så planlægger jeg dem ud over flere dage. Hvis jeg tog dem alle på en dag, så ville jeg nok blive under dynen den dag.

 

Brug Trello til at holde styr på dine arbejdsopgaver

Det online værktøj Trello er et projektstyringsværktøj, hvor du kan lave en liste af opgaver.

For at kunne holde styr på de forskellige opgaver, som jeg laver for mine kunder, så har jeg lavet en liste til hver kunde. Hvis en kunde så f.eks. skriver en mail med en forespørgsel på en opgave, så opretter jeg opgaven på listen for den pågældende kunde med et anslag på hvor lang tid det vil tage mig at lave opgaven. Derefter kan jeg så lægge den ind i min arbejdskalender, og jeg kan fortælle kunden hvornår opgaven bliver lavet.

Det ved Trello, som jeg er specielt glad for er, at jeg både kan bruge det på min computer, min tablet og min telefon. Så selv når jeg ikke er på kontoret, men f.eks. sidder i toget, så kan jeg lægge opgaven ind og planlægge min tid.

 

Lad dig ikke presse af hvordan andre synes du skal gøre

Når du har en virksomhed, så skal du huske, at det er din virksomhed!

Jeg har oplevet, at jeg har forsøgt at presse mig selv i forhold til hvordan andre tænker, at jeg skal drive min virksomhed, eller at jeg har haft en forestilling om, at der kun er en måde at drive en virksomhed på.

Det giver stress, fordi du aldrig føler at du kommer i mål.

Det er fint at få input til hvordan du kan arbejde videre med din virksomhed og dig selv, men du skal hele tiden huske på, at det er dig, som har kontrollen, og det er dig der bestemmer hvornår der bliver gjort hvad. Hvis du lader andre bestemme, så mister du den frihed, som du drømte om, da du startede op, og du mister motivationen til at fortsætte.

Selv er jeg altid glad for input, men nogle gange lægger jeg dem på hylden, indtil jeg er klar til at tage dem frem, og bruge eller implementerer dem. Din virksomhed skal udvikles i samme tempo som dig selv, ellers løber det fra dig, og så mister du motivation.

 

Nyd rejsen

Her kommer det vigtigste råd: Nyd rejsen du kaster dig ud i.

Når du kaster dig ud i livet som virksomhedsejer, så er det en god idé at have et mål for hvor du vil hen. Men selvom målet er vigtigt, så er det ikke kun det du skal fokusere på.

Rejsen mod målet skal være sjov og lærerig, og ikke kun handler om en 80 timers arbejdsuge før du kan være glad og slappe af. Du skal nyde rejsen, for ellers ender det med, at du brænder ud 100 meter fra målet.

 

 

Det var lidt råd og erfaringsdelen fra mig omkring struktur og planlægning. Har du andre erfaringer, så smid en kommentar. Jo flere erfaringer og synsvinkler jo bedre 😉

 

Det sidste afsnit i denne serie vil komme til at handle om mine erfaringer i forhold til at få kunder.

Ingen kommentarer

Tilføj din kommentar